Průzkum trhu nebo veřejného mínění je velmi sofistikovaná záležitost, ale jeho cíl je velmi jednoduchý. Být podpůrným hlasem při důležitých rozhodnutích.

Co je to průzkum trhu

Průzkumem rozumíme činnost zaměřenou na zjišťování a zkoumání názorů, postojů, chování, znalostí, efektivity nebo spokojenosti.

Průzkum trhu umožňuje zjistit cílový trh nebo názory spotřebitelů na zboží či službu.

Máte zájem? Žádost
bezplatná konzultace s návrhem.

Poradíme vám, jak efektivně a funkčně řešit vaše potřeby. Bez zbytečných nákladů a v nejvyšší kvalitě.
Ozveme se vám co nejdříve.

CHCI NÁVRH

Průzkum veřejného mínění

Průzkumy veřejného mínění jsou jedním z několika typů sociálních výzkumů. Jeho hlavním cílem je zjistit názor určité skupiny lidí. V případě internetových obchodů nebo společností, které něco prodávají, jde především o zákazníky. Průzkumy by se měly provádět pravidelně. Nejlépe až po nějaké době od provedení některých změn. Tímto způsobem zjistíte, zda bylo dosaženo očekávaných výsledků, nebo zda je třeba podniknout další kroky, abyste se k nim dostali.

V minulosti se průzkumy veřejného mínění obvykle prováděly telefonicky nebo při osobních setkáních. Dnes se k těmto tradičním způsobům přidává jedna alternativa – online formuláře, které můžete pohodlně rozeslat e-mailem a zjistit, zda jsou zákazníci spokojeni se službami nebo produkty.

Kolik stojí průzkum veřejného mínění?

Náklady na průzkum veřejného mínění závisí na řadě parametrů a nejsou jednotné. Záleží například na tom, na kolik lidí se chcete zaměřit. V závislosti na počtu osob závisí počet shromážděných údajů také na počtu údajů, které je třeba analyzovat. Obvykle platí, že čím více údajů máte, tím je průzkum dražší. Na druhou stranu z velkého množství dat získáte mnohem přesnější a lepší výsledky.

Proces sběru individuálních informací prostřednictvím průzkumu veřejného mínění se skládá z několika kroků. Chcete-li dosáhnout nejlepších výsledků, nesmíte žádnou z nich vynechat. Jedná se o:

  • definování cíle a účelu průzkumu
  • příprava témat
  • příprava vhodných otázek
  • programování dotazníků
  • sběr dat
  • vyhodnocení průzkumu a zpracování do grafické podoby.
  • interpretace výsledků
  • přijetí opatření

Pokud nevíte, jak správně připravit dotazník, vyhodnotit průzkum nebo interpretovat výsledky, přenechte to odborníkům. Vše zpracují za vás a poskytnou vám potřebné informace.

Jaká je naše role

Průzkum je dílčí oblastí celku, kterým je výzkum. Výzkum jako takový spočívá ve vypracování odborné metodiky, zpracování a vyhodnocení údajů na základě shromážděných dat. Naše společnost tedy zaujímá pozici průzkumníka nebo tzv. sběr dat pro výzkumné agentury. Pokud výzkumná agentura potřebuje shromáždit informace, obrátí se na nás se zadáním, které v praxi realizujeme jako terénní sběr dat. Většinou plníme úkoly jménem agentury.

Průzkumy však neprovádíme pouze pro výzkumné agentury, ale běžně si nás najímají i společnosti, které mají vlastní analytiky. Naším úkolem je kvalitně shromáždit potřebná data.

Typy kvantitativních průzkumů

Telefonický průzkum trhu – CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) – je obecně považován za nejefektivnější a nejobjektivnější formu kvantitativního výzkumu ve srovnání s jinými technikami. Sběr dat lze v zásadě provádět velmi pružně a s vysokou úrovní kvality s ohledem na kontrolní nástroje (kontrola hovorů, porovnání zaznamenaných údajů, řízení rozhovorů.). Tazatel – operátor call centra klade respondentovi otázky telefonicky a zaznamenává je do informačního systému v počítači.

Výhody:

  • rychlost – je relativně rychlá
  • přesnost/reprezentativnost – zasahuje celou populaci, včetně marginalizovaných skupin, takže je obvykle nejpřesnější.
  • kontrola kvality – možnost vysoké kontroly kvality, komunikace a zaznamenávání odpovědí tazateli.

Nevýhody:

  • není možné klást otázky týkající se vizualizace produktu.

Online průzkum trhu – CAWI (v původním významu z angličtiny) Computer Aided Web Interviewing) – respondent vyplňuje dotazník na počítači. Do průzkumu lze začlenit i multimediální formy otázek, jako jsou obrázky nebo zvukové záznamy).

Výhody:

  • náklady na tisk archů nebo platy tazatelů jsou obvykle nejlevnější ze všech typů průzkumů.
  • je také možné se zeptat na vizuální stránku výrobku.
  • informace se shromažďují relativně rychle

Nevýhody:

  • respondenti nejsou reprezentativní pro populaci
  • je obtížnější kontrolovat platnost odpovědí a totožnost respondenta.
  • v případě tzv. panelů je profesionalizace respondentů (lidé jsou placeni za vyplňování dotazníků na internetu).

Osobní průzkum trhu – CAPI (v původním významu z angličtiny Computer Aided Personal Interviewing, někde se lze setkat i s definicí F2F – face to face ). Osobní průzkum prováděný s využitím profesionální tazatelské sítě. To znamená, že tazatelé se s respondentem skutečně setkají a vyplní buď tištěný dotazník, nebo dnes mnohem běžnější dotazník na tabletu.

Výhody:

  • lze klást všechny typy otázek: textové, vizuální a zvukové.
  • výrobek, který je předmětem šetření, lze respondentovi ukázat nebo předvést.

Nevýhody:

  • geograficky náročné, je nutné mít rozsáhlou síť tazatelů, aby byla zachována reprezentativnost.
  • vysoké náklady – obvykle nejvyšší náklady na provedení tohoto typu průzkumu.

Máte zájem? Žádost
bezplatná konzultace s návrhem.

Poradíme vám, jak efektivně a funkčně řešit vaše potřeby. Bez zbytečných nákladů a v nejvyšší kvalitě.
Ozveme se vám co nejdříve.

CHCI NÁVRH

Jak funguje telefonický průzkum trhu

Průzkum je velmi citlivá záležitost, a proto vyžaduje přesné plánování, kvalitní provedení a řádné vyhodnocení. Jak probíhá proces průzkumu od začátku až po konečný výstup:

  • definování cíle a účelu průzkumu
  • příprava témat, která chceme v průzkumu zjistit
  • příprava vhodných otázek
  • programování dotazníků
  • sběr dat s předchozím školením tazatele
  • vyhodnocení průzkumu a zpracování do grafické podoby.
  • interpretace výsledků
  • přijetí opatření

Jaké typy telefonů
průzkumy, které poskytujeme

Telefonický průzkum trhu

Rychlé, přesné a cenově dostupné. Jedná se o náš standardní telefonický průzkum.

Net Promoter Score (NPS)

Tato osvědčená metrika, která zachycuje, jak vaši značku nebo produkt vnímají vaši zákazníci, je vynikajícím nástrojem pro účely řízení zákaznické zkušenosti a měla by být pravidelně prováděna.

Quality Calls

QCalls je podle našeho názoru rozšířená verze průzkumu NPS. Kromě základních otázek týkajících se doporučení značky zjišťujeme i další důležité informace.

Jaké cílové skupiny v telefonickém průzkumu oslovíme?

  • Průzkum B2Cvýzva obyvatelům, tj. osobám, od kterých zjišťujeme osobní názory, postoje, znalosti atd.
  • Průzkum B2Bvýzvy firmám, tj. právnickým osobám. Respondent odpovídá jménem společnosti nebo subjektu, ve kterém působí. Může to být živnostník, společnost, úřad nebo jiná instituce. Pozice osoby je individuální v závislosti na tématu průzkumu (HR manažer, ředitel, osoba odpovědná za danou oblast…).
  • Veřejné průzkumy – jedná se o obecné průzkumy, kdy jsou respondenti oslovováni náhodně. To znamená, že se volá na náhodně vygenerované telefonní číslo a my nevíme, komu se dovoláme na druhé straně. Výjimkou jsou průzkumy veřejných společností, kde jsou hovory prováděny na základě databází, čísel z veřejných zdrojů nebo webových stránek společností.
  • Průzkumy mezi zákazníky – pokud společnost nebo subjekt potřebuje zjistit názory a postoje svých zákazníků. V takovém případě zadavatel poskytne databázi svých klientů, které je třeba kontaktovat. Zákazníkem může být fyzická osoba, ale také firmy, tj. že respondent pochází z databáze dodané zadavatelem – existuje určitá forma vztahu (např. banka, kde klientem může být jak fyzická, tak právnická osoba).

Kvalita versus cena průzkumu

Při výběru správné metody průzkumu je třeba dbát zejména na výběr vhodného typu průzkumu v závislosti na jeho cíli a cílové skupině, která je dotazována.

Bohužel tyto vlastnosti jsou často upřednostňovány před nižší cenou a ne před vhodností průzkumu. Je důležité si uvědomit, že pokud nezvolíte správný design průzkumu nebo správnou cílovou skupinu, výsledky průzkumu nemusí být správné. Následná rozhodnutí, která učiníte, tak nemusí být správná.

Ve snaze ušetřit třeba jen pár stovek eur můžeme škody způsobené špatným rozhodnutím vyčíslit na tisíce až desetitisíce eur.

Kvalitní průzkum trhu by měl být základním nástrojem při přijímání obchodních rozhodnutí. Důležitá je forma průzkumu a cílová skupina, na kterou se chcete zaměřit. Pokud potřebujete poradit, neváhejte se na nás obrátit.

Máte zájem? Sjednejte si bezplatnou konzultaci

Pokud potřebujete poradit nebo máte zájem o cenovou nabídku, vyplňte prosím níže uvedený formulář. Ozveme se vám co nejdříve.

Máte zájem o naše služby? Zdarma vám připravíme cenovou nabídku
CHCI NEZÁVAZNÝ NÁVRH

E-mail je odeslán.