Vánoce jsou pro maloobchodníky jedním z nejdůležitějších období v roce a mohou jim přinést výrazné zvýšení prodeje. To však platí pouze v případě, že se na ně předem řádně připraví. Kromě dostatečných zásob je zásadní znát své zákazníky, jejich nákupní chování a potřeby. Kde všechny tyto informace získat a jak je využít ve svůj prospěch? Nejlepším řešením je hloubkový průzkum trhu.

Změny chování spotřebitelů v předvánočním období

Možná si říkáte, že jste si průzkum trhu udělali už před nějakou dobou, takže nový nepotřebujete. Pravda je však přesně opačná. Chování spotřebitelů se několik týdnů před Vánocemi mění.

Zatímco během roku lidé zpravidla nakupují to, co skutečně potřebují a co jim chybí, v předvánočním období mají tendenci utrácet více. Nakupují dárky nebo různé, často méně tradiční suroviny na vaření a pečení.

Rozdílů si můžete všimnout i ve způsobu nakupování. Velké procento zákazníků nakupuje na poslední chvíli a velmi impulzivně. To obvykle pramení z prázdninového stresu a nedostatku času.

Současně platí, že spotřebitelé, kteří si najdou čas na nákup a začnou nakupovat dříve, jsou citlivější na cenu. Aktivně vyhledávají slevy, speciální nabídky a propagační akce. Porovnávají výrobky mezi sebou a snaží se najít obchod, který jim nabízí nejvýhodnější nabídku.

Vánoční období přináší specifické výzvy

Hloubkové průzkum trhu lze také využít k předvídání různých specifických situací. Během Vánoc se jich může vyskytnout hned několik. Patří mezi ně například řešení pozdního doručení objednávek nebo nedostupnost výrobků.

Pracovníci zákaznického servisu by dále měli počítat s větší emoční zátěží. Zákazníci jsou často pod tlakem a svou nervozitu si vybíjejí na nich. Je proto důležité, aby měli trpělivost a snažili se osobě na druhém konci linky co nejlépe poradit.

Očekávejte obsazený zákaznický servis

Několik týdnů před Vánocemi je dobré zvážit, zda do svého týmu zákaznických služeb nepřidat několik dalších zaměstnanců. Zákazníci se v tomto období obracejí na zákaznickou linku mnohem častěji než v jiných měsících. Ptají se na ceny, slevy nebo možnosti vrácení či reklamace. Zároveň očekávají, že na svou otázku dostanou odpověď co nejrychleji, aby věděli, zda mohou v nákupu pokračovat.

Je pravda, že čím déle necháte zákazníka čekat, tím spíše přejde ke konkurenci, která mu vyhoví. Snažte se proto na e-maily a telefonáty reagovat okamžitě.

Nejde však jen o rychlost, ale také o způsob komunikace a kvalitu odpovědí. Pro zákazníka je zbytečné, když odpovíte okamžitě, ale neposkytnete všechny důležité informace. Proto byste měli vždy zaměstnávat lidi, kteří mají v této oblasti zkušenosti.

Vyplňte dotazník před Vánocemi, během nich a po nich.

Průzkum trhu, který provedete v předvánočním období, vám pomůže předvídat potřeby a představy zákazníků. Ty se však mohou během vánočního období změnit. Proto jej během svátků a po nich zopakujte. Získáte tak dostatek materiálu k analýze a zjistíte, jak jste si vedli.

Nezapomeňte, že průzkum trhu musí provádět odborník, který ví, na jaké aspekty se zaměřit a co hledat. Nejlepším způsobem, jak to udělat, je obrátit se na call centrum.

My v CreditCall umíme nejen klasické telefonický průzkumale také Net Promoter Score (NPS), který je ideální pro účely řízení zákaznické zkušenosti, a Hovory o kvalitě, což je rozšířená verze NPS. Vyzkoušejte si některou z nich sami a připravte se na Vánoce, jak nejlépe umíte.

Máte zájem o naše služby? Zdarma vám připravíme cenovou nabídku
CHCI NEZÁVAZNÝ NÁVRH

Email se odesílá.