Jak nastavit a vyhodnotit klíčové ukazatele výkonnosti během svátečního období a jak zlepšit výsledky?
Zpět na seznamKPI je důležitá metrika, která pomáhá značkám a firmám vyhodnocovat data, jež mohou následně využít k plánování svých cílů a strategie. Lze ji využívat po celý rok, ale právě před vánočními svátky je neocenitelná. Jak v tomto období nastavit a vyhodnocovat KPI a na co nezapomenout?
Co je KPI?
KPI je zkratka pro klíčové ukazatele výkonnosti. Tyto ukazatele jsou univerzální a mohou být spojeny s různými procesy, službami nebo dokonce s týmem lidí. Díky tomu lze velmi snadno zjistit úroveň výkonnosti za zvolené období.
KPI v současné době používá mnoho společností. Poskytuje jim přehledné informace o jednotlivých procesech a pomáhá jim dosahovat nejlepších výsledků.
Jak nastavit klíčové ukazatele výkonnosti během svátečního období?
KPI by se měly zaměřit na procesy přímo související se svátečním obdobím. Může se jednat například o prodej různých vánočních produktů či balíčků nebo o aktuální vánoční marketingovou kampaň.
O prázdninách mohou klíčové ukazatele výkonnosti sledovat také celkový prodej produktů nebo služeb. Můžete tak zjistit, zda se vám daří lépe nebo hůře než v loňském roce. Pokud hůře, můžete těsně před Štědrým dnem rychle zasáhnout a zabránit tomu, aby byl pokles příliš výrazný.
Postup pro stanovení klíčových ukazatelů výkonnosti je stejný pro prázdniny jako v jiných obdobích. Pomoci vám při něm mohou následující základní otázky:
- Jakého cíle chcete dosáhnout? Stanovený cíl by měl vycházet z metriky SMART. To znamená, že by měl být konkrétní, měřitelný, dosažitelný, realistický a časově sledovatelný.
- Proč považujete tento cíl za důležitý? Zjistěte, zda je cíl, který jste si stanovili, pro vaše podnikání skutečně klíčový. Dostane vás tam, kam potřebujete?
- Jak budete měřit pokrok? Způsob měření pokroku závisí na vašem cíli. Obecně však existují různé nástroje, které k tomu lze použít a které vám poskytnou přehledné zprávy.
- Jak můžete ovlivnit výsledek? Před stanovením klíčových ukazatelů výkonnosti vždy promyslete řešení, která budete moci použít, pokud výsledky nebudou podle vašich představ.
- Jak často budete hodnotit pokrok při dosahování svých cílů? Před prázdninami je dobré hodnotit své cíle v pravidelnějších intervalech, například každé dva týdny, abyste mohli v případě potřeby rychle zasáhnout. V průběhu roku můžete interval zkrátit na měsíc.
Jak zlepšit naměřené výsledky?
Někdy se stává, že výsledky KPI nepotěší. Co v takovém případě dělat? V období Vánoc na nic nečekejte a situaci řešte okamžitě. Vždyť svátky se rychle blíží a lidé si po jejich skončení na chvíli od nakupování odpočinou. Je proto důležité je co nejlépe využít.
Univerzálním řešením, které pomáhá zvýšit prodej výrobků a služeb, je telemarketing. Jeho hlavní výhodou je, že pracovník linky oslovuje zákazníky přímo. Komunikuje s nimi po telefonu a poskytuje jim váš sortiment na základě jejich potřeb a požadavků. přímý kontakt se zákazníky je v dnešní době internetových obchodů a sociálních sítí spíše raritou než něčím běžným. To je jeden z důvodů, proč má telemarketing tak vysokou úspěšnost, která dosahuje až 10 %. Pro představu, úspěšnost e-mailového marketingu se obvykle pohybuje pod 0,5 %, což je značný rozdíl.