Status dlužníka může způsobit několik komplikací. Pro mnoho institucí nejste v tomto případě důvěryhodnou osobou a nemusí vám poskytnout své služby. Jak a kde si však mohu ověřit svou platební historii?

Dva registry dlužníků

Na Slovensku máme dva základní registry dlužníků, do kterých nahlížejí téměř všechny instituce, než vám poskytnou své služby (například spotřebitelský úvěr nebo hypotéku). Jedná se o tyto registry:

  • Společný registr bankovních informací (SRBI ) – jak již název napovídá, vedou jej banky. Obsahuje informace o úvěrech poskytnutých fyzickým osobám, tj. běžným občanům nebo podnikatelům. Všechny údaje, které obsahuje, jsou pravidelně aktualizovány, a to jednou měsíčně. Záznamy se uchovávají po dobu 5 let od ukončení smluvního vztahu mezi bankou a klientem.
  • Nebankovní registr klientských informací (NRKI ) – na rozdíl od SRBI je tento registr veden nebankovními finančními institucemi. Jeho informace jsou poněkud širší, protože obsahuje také záznamy o úvěrech poskytnutých podnikům. Způsob aktualizace a doba uchovávání údajů jsou stejné jako u SRBI.

Kromě SRBI a NRKI se setkáte i s několika dalšími registry. Ty však nevedou finanční instituce, a proto pro ně nejsou relevantní.

Jak zjistím, zda jste v některém z registrů?

Dobrou zprávou je, že informace o tom, zda jste součástí SRBI nebo NRKI, lze získat velmi snadno. Stačí se zaregistrovat na stránkách my-finance.co.uk, kde si můžete zakoupit úvěrovou zprávu z jednoho nebo obou registrů.

Cena za výpis se liší podle toho, zda si vyberete elektronickou nebo papírovou verzi. První varianta stojí 8 eur, druhá 14 eur, ale musíte počítat s náklady na poštovné. Třetí možností je navštívit klientské centrum v Bratislavě, kde si můžete nechat na místě vyhotovit výpis z úvěrového účtu.

Jak zjistit, zda máte ještě nějaké dluhy?

Mezi další rejstříky, které můžete zkontrolovat, patří například Centrální evidence exekucí. Pomocí něj můžete zjistit, zda na vás není vedena exekuce. I v tomto případě můžete vše vyřídit elektronicky. Zaregistrujte se na portálu cre.sk, zaplaťte poplatek (jeho výše závisí na počtu požadovaných přístupů) a začněte vyhledávat.

Pokud chcete zjistit, zda máte nedoplatek u své zdravotní pojišťovny, navštivte její klientské centrum a nechte si na počkání vystavit doklad o dluhu. Nebo o něj požádejte e-mailem.

Úřad sociálního zabezpečení vede seznam dlužníků přímo na svých internetových stránkách. Nahlédnout do něj lze bezplatně.

Pozor na dluhy u klientů a dodavatelů

Vedle dluhů u finančních společností a pojišťoven si dejte pozor i na dluhy u klientů a dodavatelů. Pravidelné opožděné platby narušují dobré pracovní vztahy a mohou způsobit, že s vámi druhá strana po určité době přestane spolupracovat.

Když vám někdo dluží

Zjistili jste, že vám klient nebo zákazník již několik týdnů nezaplatil fakturu? Pokud nereaguje na vaše výzvy, je dobré se zamyslet nad tím. vymáhání pohledávek. Profesionálové z call centra budou vaším jménem kontaktovat klienta a pokusí se s ním dluh vyrovnat. Pokud se jim to nepodaří mimosoudní cestou, doporučí na základě získaných informací další postup. Obvykle se jedná o soudní vymáhání.

V rámci soudního vymáhání vám pracovníci call centra připraví odhad nákladů. Po jeho odsouhlasení zahájí spolupráci s právníkem, který vás bude zastupovat v soudním řízení.

Soudní i mimosoudní vymáhání pohledávek je složité a časově náročné. Místo toho, abyste si s tím dělali starosti, svěřte je odborníkům z Credit Call, kteří vědí, co dělají. Na základě vaší aktuální situace vytvoří účinnou strategii a zaručí nejlepší výsledky.

Máte zájem o naše služby? Zdarma vám připravíme cenovou nabídku
CHCI NEZÁVAZNÝ NÁVRH

Email se odesílá.