Slováci vnímají pokles nevyžádaných hovorů, je to i díky změně telekomunikačního zákona
Zpět na seznamJe to již více než rok a půl, co byly provedeny významné změny zákona o elektronických komunikacích, které mají přímý dopad na praxi „nevyžádaných hovorů“.
Ve srovnání s rokem 2021 lidé obecně vnímají menší počet nevyžádaných hovorů.
Vyplývá to z průzkumu společností CreditCall a Neuropea, který se zaměřil na analýzu dopadu změny telekomunikačního zákona na počet nevyžádaných hovorů a celkové tržní prostředí.
Výsledky srovnávacího průzkumu představila společnost CreditCall spolu se zástupcem Úřadu pro regulaci elektronických komunikací a poštovních služeb na tiskovém briefingu ve středu 13. března 2024.
Průzkum porovnává, jak se změnilo vnímání nevyžádaných hovorů mezi běžnými občany před změnou telekomunikačního zákona a po ní. První průzkum byl proveden v srpnu 2021 a druhý v listopadu 2023 na vzorku 1 000 respondentů. Výsledky poskytují hlubší vhled do toho, jak se změny projevily ve skutečných číslech a trendech a jaký mají dopad na spotřebitele i poskytovatele telekomunikačních služeb.
Počet telefonátů za účelem prodeje zboží nebo služby se snížil.
Zatímco v roce 2021 až 56,9 % obyvatel Slovenska tvrdilo, že obdrželo telefonní hovor s nabídkou zboží nebo služby, v roce 2023 tento počet klesl na 48,4 % lidí. Z průzkumu rovněž vyplývá, že se snížil počet nevyžádaných hovorů. V roce 2021 neobdrží telefonní hovor 17 % lidí, v roce 2023 je to téměř 25 %. Tento pokles lze spojit se dvěma změnami.
„Ve společnosti CreditCall vnímáme regulaci změnou nového telekomunikačního zákona jako pozitivní vývoj. Nevyžádané hovory jsme neprováděli ani před touto změnou. Realizovali jsme pouze aktivity stávajících klientů našich zadavatelů,“ řekl ředitel společnosti CreditCall Juraj Balogh a dodal:„Pozitivně vnímáme to, jak běžní lidé vnímají aktivní telefonování.“
Na jedné straně došlo ke změně telekomunikačního zákona, který výrazně reguluje počet nevyžádaných hovorů. Současně v roce 2021 stále probíhalo pandemické období a lidé si zvykli více telefonovat a méně se setkávat. To se odráží i v chování firem, které se v průběhu let změnilo a telefonátů je méně.
Postoj Úřadu pro elektronické komunikace a poštovní služby
Snížení podílu nevyžádaných hovorů může být způsobeno také novinkami, které zavedl Úřad pro regulaci elektronických komunikací a poštovních služeb (dále jen „Úřad“) v druhé polovině roku 2022.
Podle zákona o elektronických komunikacích musí všichni, kdo nabízejí veřejnosti zboží nebo služby po telefonu, od srpna 2022 používat marketingovou předvolbu (0) 888. Pokud tedy oslovený zákazník uvidí na displeji svého telefonu trojčíslí (0) 888, okamžitě pozná, že se jedná o marketingový hovor, a rozhodne se, zda hovor přijme, či nikoli.
O dva měsíce později, v listopadu 2022, úřad vytvořil státní registr, který má zabránit nevyžádaným marketingovým voláním na webu na adrese www.nevyziadanevolania.sk. Každý si zde může zdarma zaregistrovat své číslo mobilního telefonu nebo pevné linky a zabránit tak všem marketingovým voláním na své číslo nebo si jen vybrat konkrétní oblasti, které si nepřeje, aby ho kontaktovali s nabídkami po telefonu.
„Regulací nevyžádaných hovorů jsme přispěli k tomu, aby všichni telemarketéři respektovali vůli zákazníka, ať už chce, nebo nechce přijmout marketingovou nabídku nebo službu po telefonu,“ uvedl. řekl Ivan Martyák, ředitel odboru regulace elektronických komunikací, a dodal: „Všichni operátoři musí před uskutečněním hovoru ověřit registrovaná telefonní čísla v seznamu pro prevenci nevyžádaných marketingových volání, a pokud číslo na seznamu není, musí použít marketingovou předvolbu (0) 888. Pokud tato zákonná pravidla nedodrží, hrozí jim pokuta.“
Lidé jsou méně obtěžováni telefonáty do společností, se kterými mají uzavřenou smlouvu.
Pokud jde o to, zda jsou lidé těmito hovory obtěžováni, existují mezi jednotlivými sledovanými obdobími jen minimální rozdíly. Pokud se jedná o nevyžádané hovory, jsou pro lidi velmi nebo spíše obtěžující v 64,3 % případů. . „Tento pocit sa však mení v prípade, že ich kontaktuje banka, poisťovňa, lízingová spoločnosť, telekomunikačný operátor, poskytovateľ energií alebo plynu s ponukou ich služieb. Vnímame to aj my, pretože sa stretávame pri telefonovaniach existujúcim klientom s lepšou odozvou,“ přístupy Balogh. To potvrzuje i průzkum, neboť telefonáty od společností, s nimiž mají uzavřenou smlouvu, jim vůbec nevadí, respektive 58,7 % lidí nevadí, tedy téměř přesně opačný poměr, než když jde o nevyžádané hovory.
Při porovnání jednotlivých odvětví, kterými jsou banky, pojišťovny, telekomunikační operátoři a energetika, se vnímání kontaktování lidí ze společností, jejichž jsou klienty nebo zákazníky, oproti roku 2021 obecně mírně snížilo. Nejméně lidem vadí kontaktování ze strany banky, a to téměř 59 %, následuje energetická společnost s 57,5 % a nejhůře je vnímán kontakt ze strany pojišťovny, a to 46,3 %.
Jaký dopad měla změna telekomunikačního zákona?
Z výše uvedeného průzkumu vyplývá, že lidé obecně vnímají snížený počet nevyžádaných hovorů. Rozdíl činí 8,5 %. Je tedy zřejmé, že změna telekomunikačního zákona výrazně regulovala počet nevyžádaných hovorů. Z průzkumu zároveň vyplývá, že pokud k nevyžádaným hovorům dochází, považuje je 64,3 % lidí za obtěžující. To se změní, když lidem zavolá společnost, se kterou mají smluvní vztah – v tomto případě se poměr mění a 58,7 % lidí tyto hovory nepovažuje za obtěžující.„Ve společnosti CreditCall dlouhodobě tvrdíme, že je důležité s klienty komunikovat, a to i po telefonu, a náš průzkum to potvrzuje,“ uzavírá Juraj Balogh.